; just one day


 
Hur stor inverkan kan ett dygn ha på resten av ens liv? Hur vet människor vilka de är, vad de vill? Och hur vet man att de inte bara låtsas, spelar teater? När Allyson säger ja till en dag i Paris med en kille hon nyss träffat så bryter hon mot sitt vanliga, genomtänkta beteende. Men vilka konsekvenser kan egentligen en dag få? Vem är egentligen killen, Willem, som hon träffat?
 
Just one Day är titeln på Gayle Formans nya YA-roman, tidigare har hon skrivit If I stay och Where she went - två böcker om Mia & Adam som jag tyckte väldigt mycket om. & det är alltid lite av en chansning att läsa något av en författare som man tycker om och har en uppfattning om innan, för det lägger alltid ribban lite högre.
 
Just one day handlar mycket om att våga, om att hitta sig själv, fatta egna beslut. Om teorin att tillvaron består av accidents och kärlek beskrivs som stains - antagligen försvinner dem eller också stannar de för alltid. Det är en bok som har ett djup till skillnad mot mängden av ganska ytlig ungdomslitteratur som finns där ute, Allyson tror jag kommer bli en karaktär som många kan känna igen sig i - inte på alla plan men på tillräckligt många för att storyn ska beröra. Jag gillar karaktärerna, speciellt Willem och språket, eller snarare de kreativa uttrycken och liknelserna. Som Shakespeare-nörd kan jag inte heller låta bli att älska kopplingarna till honom & hans verk - som faktiskt funkar utan att blir för klysché. 
 
En fin bok som är lätt att tycka om & jag lade betyget på en fyra; saknar det där lilla extra som är så svårt att specificera, men jag har känslan ganska klar för mig efter jag läst klart om det är en femma eller inte. Jag ser absolut fram emot Gayles nästa bok Just one year som beräknas komma ut i oktober, där vi får möta och ta del av Willems historia. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback