Var är Alaska? av John Green



Jag älskar bra ungdomsböcker, sådana  böcker som man verkligen kan känna att "det här skulle kunna hända". Dialogerna ska kännas äkta, språket ska kännas bra, handlingen ska intressera osv. Det är svårt att skriva bra ungdomsböcker. Och därför blir jag ganska lycklig när jag lyckas hitta dem; "Var är Alaska" är en av de bästa ungdomsböcker jag läst hittills, och tro mig, den listan är ett litterärt Fort Knox.

Miles Halter har inga vänner, han är på internat på jakt efter ett "stort Kanske". Miles, "Bullen", som han ironiskt kallas, samlar på människors sista ord och gillar att läsa biografier. På Culvers Creek möter han Översten och Alaska. Alaska den vackraste, smartaste och roligaste tjej han någonsin träffat. Impulsiv "som en förödande orkan" drar Alaska fram på skolan, i sitt rum har hon sitt livs bibliotek, böcker hon köpt på loppisar och ska läsa någongång när hon har tid. Tillsammans med Takumi hittar de på diverse hyss mot snobbarna, pimplar vin och röker.


"Om folk i allmänhet var regn, tänkte jag, så var jag själv ett duggregn och hon var en förödande orkan."


Green får mig att både skratta och sitta tårögd under bokens cirka tvåhundratjugo sidor. Känslorna är precis rätt, dialogerna sitter som spikade och personligheterna är fantastiska. Även om ämnet är lite uttjatat bland ungdomslitteraturen så är det just känslorna som Green får fram som får det att hålla. Att det mesta är knutet samman snyggt är också ett plus, saker som man läste om i början kommer tillbaka. Lite som Tjechov sa: finns det ett gevär i första akten så ska det avfyras innan pjäsen är slut. Det lämnas inga direkt lösa trådar kvar, utan allt knyts ihop. Ett absolut lästips till de flesta åldrar.


Att Var är Alaska? dessutom är en debut får mig att undra vad John Green kan prestera mer? Efter boken är jag nyfiken och kommer definitivt att läsa (förhoppningsvis) fler böcker av honom.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback