The Plum serie av Janet Evanovich


Även om jag älskar krångliga böcker så är det ganska skönt att kunna slappna av och bara skumma igenom en bok, utan att direkt behöva tänka. Jag upptäckte faktiskt inte Janet Evanovich själv, utan jag blev ombedd att läsa och kommentera första boken + trean (av ngn konstig anledning hade dem inte tvåan) av skolbiblioteket på högstadiet. Jag kan ju påpeka att jag tänkte "fine, ännu en typisk, tråkig chick-lit". Efter de böckerna var jag fast. Eftersom Janet redan hade hunnit skriva sisådär tio böcker innan jag hittade dem gjorde att jag läste alla böcker som fanns ute väldigt snabbt, nu på senare år har jag oftast bevakat, förhandsbokat och sedan läst på cirka fyra timmar.

Böckerna handlar om Stephanie Plum som i första boken förlorar sitt jobb och övertalar (hotar)  Vinnie som driver en borgensbyrå att låta henne jobba som prisjägare. Stephanie bor i en lägenhet med sin hamster, hon har ett till-och frånförhållande med den snygge polisen Joe Morelli och en flirt med den heta prisjägaren Ranger, som hjälper henne när hon hamnar i trubbel (vilket är ganska ofta). Stephanie jobbar med att hämta in halvgalna / kriminella människor som uteblivit från rättegångar och för det mesta stöter hon på någon som vill döda henne. Till sin hjälp att fånga skurkar har hon även Lula, en föredetta prostituerad som egentligen jobbar med arkiveringen, men som följer med ändå. Under böckernas gång blir hon skjuten på, får lägenheten brandbomdad, förstör bilar, osv osv.

Om jag får gissa så är böckerna ganska vedervärdiga ur rent litteraturvetenskapligt perspektiv, men någonting med storyn får mig att stanna kvar, även efter femton (+3 between the numbers) böcker. Och jag tror inte jag har läst någon av dem utan att skratta. Jag kan gå tillbaka ibland, läsa små snuttar som jag gillar extra mycket. I år hade jag faktiskt totalt missat att bok nr femton hade släppts, det var först två månader senare som jag kom att tänka på Evanovich och boken. "Finger Lickin' Fifteen" var kanske inte den bästa, men det märks att Janet är inne på sin femtonde bok då handlingen står och hoppar på samma ställe, det mesta som händer Stephanie har hänt innan och snart måste det hända ngt stort om serien ska leva vidare.

Böckerna heter på engelska: One for the Money, Two for the Dough, Three to get Deadly, Four to Score, High Five, Hot Six, Seven up, Hard Eight, To the Nines, Ten Big Ones, Eleven on Top, Twelve Sharp, Leen Mean Thirteen, Fearless Fourteen, Finger Lickin' Fifteen.

Det finns även fyra between-the-numbers: Visions of Sugar Plums, Plum Lovin', Plum Lucky, Plum Spooky .

På svenska heter alla böcker någonting med Byte, till exempel: Jagat byte, Explosivt byte osv. Ska ni läsa böckerna så snälla, läs på engelska om ni kan! Efter att ha hoppat mellan svenska och engelska så inser jag hur kassa de svenska översättningarna är. De förstör ibland lite av karaktärens personliga språk och fraser. Eller också så håll er enbart till svenska ;) Jag läste ettan, trean - tian på svenska, sedan läste jag elvan - femton på engelska, mycket bättre.

Ett par böcker som förtjänar en chans :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback