If I Stay

 I Was Here

Titel: I was here
Författare: Gayle Forman
ISBN: 9781471124396
Förlag: Simon & Schuster UK (2015)
Format: Paperback (270s)
Ungdom/Young Adult

 

She was like the archive of my history. (s.6)

 

När Cody får reda på att hennes bäst kompis Meg har tagit livet av sig så vägrar hon att tro på det. Meg skulle inte bara ta livet av sig sådär, inte utan att Cody visste att något var fel. Men sedan Meg flyttade för att plugga så har de tappat kontakten mer och mer, tills ett email hamnar i Codys inbox. Ett tidsinställt email som skickas ut till ett par mottagare från Meg och som talar om att det var hennes beslut, bara hennes. När mailat skickas har hon redan varit död i flera timmar. 

 

När Cody går igenom Megs saker, däribland Megs dator, så hittar hon en krypterad fil. Tillsammans med en av killarna som Meg bodde ihop med så försöker hon knäcka filens kryptering. Det visar sig att Meg har varit inne på sidor för människor som funderar på att ta livet av sig, där de stöttar varandra till att våga ta steget samt hur man kan gå tillväga. Cody börjar fundera på hur väl hon egentligen kände sin bästa kompis - och om Meg verkligen var ensam i beslutet om att ta sitt eget liv, eller om någon övertalade henne..? 

 

"I was here" är inte lika stark som Gayles tidigare titlar som jag tyckte väldigt mycket om ("If I stay" och "Where she went") men det är en känslofylld bok om hur det kan vara att förlora sin bästa kompis. Cody hanterar förlusten av Meg genom att leta svar, något jag tror är ganska vanligt när någon i ens närhet begår självmord. Dels för att förstå, men dels för att se om det finns någon skyldig, någon som hade något med Megs beslut att göra. Trots att det finns väldigt många böcker på samma tema så lyckas Gayle ändå göra något eget av handlingen, men jag tycker att det blir lite för långdraget i perioder och jag får svårt att relatera till Cody som karaktär. Cody och Meg som bästa kompisar är också svårt att se i handlingen, de har vuxit upp tillsammans men för att vara bästa kompisar verkar de vara väldigt långt ifrån varandra. Jag hade gärna sett deras relation skildras lite djupare och bättre, för nu känns det mest som att de knappt kände varandra. Jag blev också väldigt frustrerad på den romantiska delen i boken mellan Cody och Ben, en kille som Meg kände (de var kompisar tills de låg med varandra). Det finns en hel del man kan problematisera i relationen mellan Cody och Ben - den känns väldigt naivt skriven där killen är en douche tills han möter den där "speciella" tjejen, vi har läst det ett antal gånger förut... 

 

Så nja, ska man läsa Gayle Forman så skulle jag snarare rekommendera "If I stay", det var ett par år sedan jag läste den men då tyckte jag om den. Vet även att den kom som film nu under förra året eller så. "If I stay" imponerade inte särskilt mycket tyvärr. 

Kommentera här: