Everybody Jam av Ali Lewis


 
 
Författare: Ali Lewis
Titel: Everybody Jam
Utgiven: 2011
Förlag: Andersen Press
Språk: Engelska (282s, bok)
 
 
 I Australiens "ödemark" får vi möta Danny som bor med sin familj på en boskapsranch, det är sommar och dags för året största händelse, driva fram boskapen och separera de som ska slaktas från de som får stanna på farmen i ytterliggare ett år. Men det är inte mycket som är sig likt på ranchen, Dannys bror Jonny dog i en olycka som ingen pratar om, hans lillasyster är gravid och vägrar prata om det och familjen anlitar en backpacker för att hjälpa till runt omkring huset vilket ställer till det för Danny som måste lära henne allt det där som är självklart för dem. Samtidigt kompliceras saker av att det bara blir varmare och varmare, torkan blir värre och värre och regnet vägrar att komma. 
 
Boken har suttit i bokhyllan och väntat på mig sedan förra årets bokmässa då Ali var och signerade böcker i English Bookshops monter, kunde inte låta bli att köpa ett ex då den fått ganska bra omdömen av andra bloggare och nu fattar jag varför. Det jag gillar mest med Everybody Jam är settingen, jag har läst ganska många familjeskildringar och en del från pojkars perspektiv, men inte från Australiens boskapsrancher. Ali får det att kännas äkta, både karaktärerna, handligen och miljön. När Danny är förtvivlad känns det, när han är förvirrad delar jag hans förvirring; det är en karaktär som är ganska lätt att tycka om för mig. Härligt med en bok som bryter trender lite och förlägger handligen till en, för mig, okänd och inte så omläst miljö. Det känns like som Liz, som är backpackern, är inskriven för att lite guida läsaren runt i miljön och på ranchen. Liz vet ingenting om boskap eller speciellt mycket om det som familjen behöver hjälp med heller; matlagning etc och Danny gör det lite till sin grej att förklara hur saker och ting fungerar kring huset och ranchen. Det är också via Liz man som läsare får liten inblick i hur traditionellt det även kan se ut på sådana ställen; rasism och sexism förekommer en del, det är en del fördomar kring vad tjejer kan och inte kan göra osv.
 
Överlag är det en bok som jag absolut rekommenderar, härligt med böcker som inte utspelar sig på så typiska ställen enligt mig. Alis sätt att skriva var också något jag fastnade för och jag hoppas att hon kommer att skriva fler romaner.  
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback