Sammanfattning; bokmässan


 
kom hem igen igår kväll efter en ganska kaotisk dag (torsdag) och en bra dag (fredag). Blev bara någon enstaka bild tagen, min mobil flippade ur totalt och spenderade större tiden av bokmässan avstängd (har ägnat morgonen åt att leta upp & beställa en ny). Men här kommer en liten sammanfattning iaf: 
 
Torsdagen:
Började morgonen med ett inställt tåg och ingen ersättningsbuss, vilket gjorde att jag missade bussen till Göteborg.. SJ räddade min dag och halv åtta satt jag på tåget som tog mig till Nässjö, där jag fick byta tåg. Totalt sett spenderades sisådär tre och en halv timme av min torsdagsmorgon på tåg - kom fram till Göteborg vid elva och det var riktigt skönt att gå till mässan efter att ha suttit stilla/ihopkrupen/sovställning i ganska många timmar. 
 
Gick mest runt på torsdagen, tidvis med vänner, tidvis ensam. Såg Bokugglan intervjua Jenny Jägerfeld och senare även Christin Ljungqvist, lyssnade på Patrik Lundberg prata om Gul utanpå i Lunds universitets monter och strosade sedan mest runt på mässområdet. Hade bestämt att inte köpa böcker förrän på fredagen eftersom böcker = tunga och jag redan hade en del grejer med mig. Vid fem gick jag från mässan och till stationen, tog tåget mot Varberg vid tjugo i sex, spenderade natten hos mormor & morfar för att sedan ta tåget tillbaka mot Göteborg vid halv nio på fredagen. 
 
Fredag:
Öresundstågen var schysta även detta året och tog vägen inom stationen vid Liseberg, så jag slapp gå från stationen och var inne på mässan redan innan halv tio. Köpte seminariekort och en kopp kaffe, såg mässgolvet sakta vakna till liv. 10.00 var jag på första seminariet, crossover-litteraturen diskuterades av Lisa Bjärbo, David Wiberg, Jenny Jägerfeld och Magnus Nordin. Kl 12 lyssnade jag när fyra personer från olika vinklar diskuterade bibliotekens framtida roller, tyvärr tyckte jag att det hade lite fel fokus och inte särskilt konkret. Två timmar senare satt jag & lyssnade på när Per Nilsson & Stefan Casta pratade ungdomslitteratur "på liv och död", får man som författare skriva om allting? Intressant och "vardagligt" samtal som tidvis var ganska underhållande. Därefter trängde jag mig ner till Leopards monter där Mankell gjorde ett litet scenframträdande för att berätta om sin "nya" roman Handen (det är inte riktig bokmässa förrän man ser Mankell.). Han och Israel (VD & förläggare på Leopard) skojade en del, gillar verkligen hur jordnära Mankell verkar vara som person. Tycker det är synd att hans skönlitterära verk hamnar lite i skuggan av Wallander-böckerna. 
 
Hängde en stund i Alfabeta/Ordfronts monter där jag lyssnade en stund på Per Nilsson i väntan på att Sara Beisher skulle prata en stund om sin nya bok Det finns råttor överallt förutom på Antarktis. Efter det var det dags för en fika innan mitt sista seminarium för dagen, vilket innehöll Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck som pratade om Vi måste sluta ses på det här sättet. Därefter var det dags att dra sig mot stationen för att spendera två och en halv timme på ett tåg, som faktiskt utan byten eller krångel tog mig hem till Alvesta. 
 
Det var första gången på ett par år som jag var på bokmässan en torsdag, innan har jag framför allt varit där fredag & lördag, men det var ganska skönt att strosa runt på mässgolvet utan att behöva trängas med en jäkla massa folk. Fredagen var det mycket som hände, hade velat vara på så många fler scen- monter- & seminarieprogram, men det fanns inte tid att hinna med allt. Är i slutändan ändå helt nöjd med årets mässa för min del och kom "bara" hem med fem nya böcker.. Skyller på att mycket är översättningar från engelska, vilket jag har svårt att förmå mig att köpa eftersom jag älskar att läsa på engelska, samt att utbudet av de engelska titlarna kändes begränsat (lyckades faktiskt inte hitta en enda bok jag kände att jag "måste" köpa i English bookshops monter, men det finns en första gång för allt tydligen..).
 
Två intensiva, men väldigt roliga dagar! Ska se om jag sammanfattar lite anteckningar från seminarierna här eller inte, nu är det plugg som gäller för min del fram tills imorgon em!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback