Vi är inte sådana som i slutet får varandra [bok]


 
Författare: Katarina Sandberg
Titel: Vi är inte sådana som i slutet får varandra
Utgiven: 2013
Förlag: Gilla Böcker
Språk: Svenska (254s, häftad)
 
Cassiopeja Svensson vet inte vem hennes pappa är, hon är dessutom osäker på vem hon själv är; med siluetten av sin lilla hemstad flyttar hon till Stockholm för att plugga juridik. Hon umgås med vänner som mest är "pappas" flickor som är bortskämda och tycker att livet ska vara så himla romantiskt. Cassiopeja får flytta in i en fin lägenhet i andra hand genom en kompis och bestämmer sig för att lära sig att spela piano när hon ser en lapp om privatlektioner i trapphuset. Pianoläraren visar sig dock vara mycket yngre än Cassiopeja förväntat sig.. och fast hon inte direkt tror på kärlek så kan hon nog tänka sig omvärdera sina åsikter bara för honom.
 
På många sätt är Vi är inte sådana som i slutet får varandra en ganska typisk ungdomsbok om kärlek och relationen till barndomsstäder. Det som jag gillar är att Cassiopeja är ganska egen samt att språket i boken för det mesta passar hennes personlighet väldigt bra. Hon skriver ett par brev under bokens gång till Fuglesang - och just att låta huvudpersonerna skriva brev verkar många författare ha svårt för, då jag anser att de i många fall låter huvudpersonen låta lite för barnslig och så även här - det känns som att breven är skrivna av en tjej som är i yngre tonåren istället. 
 
Annars är det en ganska fin och stämningsmässigt bra bok om förälskelser och hur saker sällan blir som man vill och önskar, jag gillar komponeringen; det som jag inte riktigt gillar är slutet, hade velat ha det mer öppet, men jag tror det är mycket mina egna referenser som gör att jag inte tycker speciellt mycket om det. Det är dock en stark debut av en relativt ung författare som det ska bli intressant att följa framöver!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback