; rubinröd



 
Författare: Kerstin Gier
Översättning: Christine Bredenkamp
Titel: Rubinröd (Ädelstens-trilogin #1)
Utgiven: 2012
Förlag: Bonniers
Språk: Svenska (365s, inbunden)
 

Rubinröd är den första boken i Kerstin Giers trilogi och även den andra boken finns på svenska (Safirblå) och tredje borde väl vara på väg - orginalspråket är så långt jag har förstått tyska. Rubinröd tar oss till England där alla i Gwendolyn Shepherds familj väntar på att Gwens kusin Charlotte ska göra sin första resa i tiden. Några i familjen har en speciell gen som tillåter de att resa i tiden och alla antar att det är Charlotte då hon är född på rätt dag och har blivit förberedd hela livet för sitt tidsresande. När Gwen plötsligt blir yr för att sedan befinna sig i en helt annan era inser hon att familjen har haft fel hela tiden och att det är hon och inte Charlotte som bär på genen. Allt blir omständigt och hon paras ihop med Gideon, en annan tidsresenär för att ge sig ut på olika uppdrag...

Det är svårt att beskriva handlingen då den i efterhand blev lite rörig för mig - det är en del att hålla ordning på och termer jag inte riktigt kan komma ihåg specifika detaljer (var ett tag sedan jag läste den..), men det finns alltså ett visst antal tidsresenärer och alla har "fått" varsin ädelsten - Gwen är alltså rubinen. Det som jag störde mig mest på var hur tröga alla var kring den gåva som den som är rubinen ska ha och ingen förstår att det hänger ihop med Gwens förmåga att se spöken (eller tja, jag antar det i alla fall). Annars var det en lättläst och mysig bok, även om jag hade fått uppfattningen att handlingen skulle vara komplex med tidsresor och allt så flöt läsningen på fint och den var svår att lägga ifrån sig mot slutet. Kommer läsa de två andra delarna också - men efter lite läsande av omdömen så väntar jag tills tredje delen finns ute på svenska. 

Får ursäkta för rörig kommentar, men det var som sagt ett tag sedan jag läste den. 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback