; yarden


 
Författare: Kristian Lundberg
Titel: Yarden (#1)
Utgiven: 2010
Förlag: Symposion
Språk: Svenska (144s, pocket)
 
Yarden är en bok om klasshat, om att äta och alltid vara hungrig, om att alltid arbeta men aldrig ha pengar. Utsatthet. Kristian söker jobb på alla möjliga platser, jagad av skulder får han jobb på Yarden i Malmö via ett bemanningsföretag. Han flyttar bilar i alla vänder under usla arbetsvillkor, under tiden tar tankarna honom tillbaka till uppväxten, kringflackandet och en sjuk mor. 
 
För mig började det lovande; språket är poetiskt, abstrakt - precis så som jag gillar det, meningarna är korta, rappa. Men någonstans tappar Kristian både språket och handlingen, trots att det är en tunn bok blir den nästintill tjatig. Någon som kommenterade boken på Boktipset skrev: "Boken framstod för mig som en bra start på något jag mycket gärna vill läsa" - och så känner jag också, det är utan tvekan en aktuell och viktig bok, men någonstans i mitten tappas för mycket. Jag väntar på saker som inte kommer - uppgörelse med barndomen, utveckling, men istället blir det för mycket av ett svart hål, för mycket rantande som inte leder någonstans. Det är synd, för det hade kunnat bli så mycket bättre i min mening. Det är fortfarande en läsvärd bok om en tämligen omskakande verklighet som många inte vill se, inte vill tro finns i Sverige. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback