; olästa böcker


.. har en hel (okay då, snarare tre) hög/ar med olästa böcker på skrivbordet - och ändå fortsätter jag låna hem böcker från biblioteket. 
 
Exempel?
Murakami x3 (Sputnikälskling, 1Q84 del 1 & 2)
Alice Munro x2 (Too much happiness, The Progress of Love)
Jane Austen x2 (Emma, Mansfield Park)
James Frey x2 (Bright Shiny Morning, The final testement of the holy Bible)
Yann Martel Life of Pi
Jonas Gardell Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken
Jennifer Brown Hate List
Jenny Jägerfeld Hål i huvudet
Christin Ljungqvist Kaninhjärta
 
och ganska många fler egna böcker, blandad med en drös biblioböcker. Plus att jag beställde hem böcker från Adlibris häromdagen.. Kanske ska börja läsa nu?
 
Många av böckerna som jag köpt är sådana som biblioteket inte har och där jag känt att det nog är sådana jag vill ha själv, en del är bokrea-böcker som inte hunnits med än då det varit ganska mycket fokus på skola och grupparbete den senaste veckan. Sedan tycker jag alltid att det är svårt också att veta vad man vill läsa, jag kan stå på biblioteket och tänka ja, denna låter ju jätteintressant! för att sedan lämna tillbaka den oläst ett par omlån senare för att jag aldrig hittat lusten att läsa den. Som Khemiri har sagt: att det är taskigt mot boken att läsa den när man inte är på humör för den. Jag tror också att det är därför jag ibland inte alls tycker om vissa böcker - för att jag läst dem i fel situation, för visst påverkas min upplevelse av boken av vilket humör jag är på. Därför tvingar jag mig aldrig att läsa vilka böcker, skriver inte numrerade listor på vilka böcker jag ska läsa - för det fungerar inte. Jag tar helt enkelt den bok jag känner för just när jag ska börja läsa. 
 
Har sett vissa som numrerar, vissa som helt enkelt lägger böcker i en hög ordnat efter hur man vill läsa dem - jag tror att alla måste hitta sitt sätt. Men som grundregel: läs inte böcker du inte är på humör eller känner för att läsa. Det finns så mycket andra böcker. Just läsning anser jag ska vara fri från just "måsten". 


Kommentarer
Anna A

Håller med om att man måste vara på humör för vissa böcker. Samtidigt tyckte jag det var lite skönt att bli "tvingad" till att läsa Utvandrarna i min bokcirkel då den länge legat på listan över böcker jag vill läsa men jag aldrig fått tummen ur. Ibland behöver, i alla fall jag, en liten knuff sådär.

Svar: Nu har inte jag blivit "tvingad" till att läsa skönlitterära böcker på ganska många år så vet inte hur jag skulle reagera nu, men jag kan inte minnas ett enda positivt minne från skoltiden och de böcker vi skulle läsa där. Sedan skiljer det sig såklart från person till person - är man bra på att nollställa sig och sitt humör under tiden man läser påverkar det säkert inte lika starkt :)
reiyu.blogg.se

2013-03-25 @ 11:31:33
URL: http://annasbokprat.blogspot.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback