; inköpsförslag


 
.. kan ha bloggat om ämnet tidigare, men ändå. Inköpsförslag! Måste vara en av bibliotekets bästa funktioner - det är i alla fall en av mina favoriter (det här med reservationer är också en bra grej). De allra flesta bibliotek har någon form av formulär på sin hemsida där man kan lämna förslag på böcker/övriga medier som man skulle vilja att de köper in. Hur stor inverkan förslaget har ser olika ut på olika bibliotek beroende på budgetar osv; de tre jag har erfarenhet av (stadsbibliotek i Halmstad & Växjö, Linnéuniversitetets bibliotek) har hittills köpt in allt jag skickat förfrågningar om. När jag var med en av bibliotekarierna som köpte in böcker under min VFU på Halmstads stadsbibliotek sade han att de köpte in ca 90% av alla förslag, de som inte köptes in ansågs vara för smala eller var äldre upplagor (i fall som de senare letar man istället efter nyare & förhoppningsvis bättre titlar att köpa in). Oftast får man välja om man vill reservera boken ifall den köps in eller inte - helt suveränt ju. 
 
 
Så ni som säger att "biblioteket bara har tråkiga böcker" - ta chansen, ni kan påverka! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback