; ge mig arsenik


 
 Författare: Klara Krantz
Titel: Ge mig Arsenik
Utgiven: 2013
Förlag: Alfabeta
Språk: Svenska (200s, inbunden)
 
Elsa: författare-geni-superhjälte. Det är Elisabeths nya mantra för att klara av vardagen i skolan och hemma.. I skolan går Elisabeth på de lektioner som hon känner för - annars sitter hon hemma och skriver och lyssnar på Håkan Hellström. Hon tänker mycket tillbaka på tiden förr; förr när mamman och pappan fortfarande var gifta och när de bodde på Öland, på tiden när allt var bra. Innan rötterna drogs upp. 
 
Jag hade antagligen gillat den här boken betydligt mer för åtta år sedan eller så, men jag tycker det är svårt med böcker som inte direkt säger något. Som bara blir och sedan tar slut, det är lite så jag känner när jag läser Ge mig Arsenik - såklart jag kan känna igen mig i den, det tror jag de flesta tonåringar som studsade runt med Håkans röst i öronen kan. Men: på vissa plan tycker jag att den är för barnslig, Elsas tankar matchar inte riktigt hennes språk och handlingar, de passager som hon skriver i sin bok känns lite barnsliga. Den hade behövt sticka ut lite mer, våga lite mer; nu känns den ganska ljummen. 
 
Det är en helt okay debut, men den fastnar bland de andra ungdomsböckerna som behandlar samma ämne då det fattas det där lilla extra som gör den unik: det känns tyvärr som jag läst ungefär samma bok förut. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback