Antiloper [bok]


Författare: Ester Roxberg
Titel: Antiloper
Utgiven: 2011
Förlag: X Publishing
Språk: Svenska (215s, danskt band)
 
Ellen & Astrid har knappt någonsin gemensamt, ändå blir det vänner första dagen på gymnaiset. Bägge längtar efter studenten - den dagen då de blir fria, då de kan göra vad som helst. Men Ellen försvinner mer och mer från Astrid, mer och mer från världen & in i sig själv.
 
Det är en sorgsen, vacker bok om vänskap och dess villkor, att lämna innan man själv blir lämnad, svek och kärlek. Språket är vackert och berörande och Ester gestaltar v'änskapen mellan Ellen & Astrid på ett bra och trovärdigt sätt. Det som jag dock saknar är lite mer djup, lite mer förståelse och känsla mellan Ellen & Astrid, det når inte ända fram för min del; vänskapen är tydlig, men inte alltid känslorna och vad som sker mellan dem genom boken. Boken var relativt lättläst, men i början var jag lite förvirrad öven vem som var Ellen och Astrid samt vem som var berättaren.
 
Fastän romanen är mörk på sina ställen så lyckas Ester ändå lämna läsaren kvar med en gnutta ljus i slutet, vilket jag gillar. En ung författare som jag blev sugen att läsa mer av.
Trailer till boken finns på youtube, klicka här!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback