; pictures from the other side of the world


 
 
han skickar bilder, brustna bilder, oredigerade bilder. 
blod död öken barn persikor militärer solnedgång soluppgång kalkvita hus vägbomb utbrunna fordon kulhål ruiner hundar åsnor självporträtt
 
minneskort kommer med posten; har aldrig gett honom min adress men likförbannat kommer minneskort från andra sidan världen. Han tror inte på komprimerade bilder, avskyr epost och internet. Självporträtten: skarpa ögonbryn, palestinasjal, vilsna djupbruna ögon, rufsigt dammigt hår. En bild utomhus på en bänk - stativ eller annan fotograf, bar överkropp, silverlänken runt halsen, magrare nu än då. Mycket svartvitt, nästintill poetiskt. En poetisk variant av ohumana saker, saker som jag önskar att jag slapp se, slapp vara medveten om.
 
 
minneskort och en kort uppmaning, skriven med hans otåliga handstil på en sönderriven lapp:
keep it safe til I return
 
sällan svenska, teorin om att man ska missförstå varann lika mycket - får inte han tala sitt modersmål får inte heller jag. Alltid engelska, alltid missförstå varandra lika mycket - bara ibland, oftast om nätterna mumlade han på svenska. Flashbacks, besök av avlägsna minnen: ibland när jag tröttnade, pratade på svenska med honom - har aldrig byggt ett ordentligt ordförråd på något annat språk, saknade att kunna uttrycka mig ordentligt, frustrationen
 
& det var också där vi hamnade: frustration
 
alltid denna frustration


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback