; fantasy series


Testar på det här med.. litteraturpedagogik eller vad vi ska kalla det. Gillade du Twilight eller gillar du tonårsfantasy allmänt? Då kanske du gillar någon av följande serier:
 
Richelle Mead & Vampire Academy.
1: Vampire Academy, 2: Frostbite, 3: Shadow Kiss, 4: Blood Promise, 5: Spirit Bound, 6: Last Sacrifice
Richelle följer inte heller de traditionella myterna helt utan skapar "egna" vampyrer på ett sätt som jag fastnade väldigt mycket för. Känner man sig besviken över att serien faktiskt tar slut efter sex stycken böcker kan man låna/köpa spin off-serien, första boken heter Bloodlines, andra The Golen Lily och den tredje kommer ut någon gång i februari och heter The Indigo Spell. Jag vet inte hur många böcker som hon tänker skriva om Alkemisten Sydney, men det är lite roligt att få följa karaktärerna ur ett annat perspektiv. Jag läste alla på engelska, eftersom serien riktar sig främst till ungdomar är språket inte så avancerat. Finns översatt till svenska för den som så önskar. Själv förälskade jag mig lite i Dimitri. 
 
P.C & Kristen Cast & House of Night.
För tillfället finns tio böcker ute och fler planeras. Jag kom fyra böcker in i serien (tröttnade), vilken antagligen berodde på att jag ville ha mer handling och mer action. Men det kanske är något för någon annan istället? Jag gillade Zoeys attityd, men tyvärr gör författarna gärna lite för mycket för sina huvudpersoner vilket känns överdrivet efter ett tag (ett ganska vanligt misstag). 
 
Charlaine Harris & True Blood
Jag älskar True Blood. Love it. Serien har kallats för Twilight för vuxna, och visst ser vi lite samma typiska genusperspektiv som i Twilight, men annars är de enligt mig vitt skilda. Bestämmer man sig för att läsa böckerna har man en hög som väntar; tolv böcker finns utgivna och den sjunde maj i år kommer den trettonde och avslutande delen i serien. Finns även som TV-serie (även om de, tyvärr, strukit en hel del från böckerna & hittat på egna grejer). 
 
(Oops, jag vet att det pågår ett litet bråk mellan TrueBlood-fans och Vampire Diaries-fans, så man får helt fint välja sida genom att testa läsa bägge.)
 
L.J Smiths & Vampire Diaries
Jag ska inte säga så mycket om Vampire Diaries, jag försökte läsa första boken, men det kändes inte som något för mig. En dag kanske jag ger den en ny chans. Men jag vet flera som har läst böckerna och älskar serien, så man ska inte tänka så mycket på vad andra tycker och tänker utan läsa sånt som man själv tycker är bra. Finns även som TV-serie. 
 
Några korta tips:
Maggie Stiefvaters trilogi om The Wolves of Mercy Falls: Shiver, Linger, Forever.
Michelle Pavers serie Chronicles of the Ancient Darkness - sex stycken böcker om Torak & Wolf.
Suzanne Collins extremt hypade trilogi The Hunger Games, Catching Fire, Mockingjay.
Alyson Noels olika tonårsserier. 
Mats Strandberg och Sara Elfgren Bergmarks trilogi om Engelsfors, hittlls finns Cirkeln och Eld ute. 
 
Finns mångamånga fler bra fantasy-serier, bokbloggare Boktycke är väldigt bra på att leta upp sådana, om man vill ha mer. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback