; bookshops (society)


En diskussion angående bokhandlarnas framtid tas upp i LitteraturMagazinet här. En ung tjej ifrågasatte om dagens fysiska bokhandlar faktiskt behövs när marknaden är större online och om inte biblioteken till viss del kan ersätta en del av bokhandlarnas roll som litteraturförmedlare. I inlägget kan man läsa om hur en bokhandlare går till motattack, tyvärr inte med eftertanke eller inbjudan till diskussion, utan ganska argt. Men det fick mig att fundera, vem är verkligen de fysiska bokhandlarna till för? 
 
Jag gillar själv att strosa runt i bokhandlar, men om vi ska vara ärliga så har jag de senaste åren mest köpt  kontorsmaterial eller kalendrar på bokhandlar (eftersom de flesta har ett ganska bra utbud av just det). Senaste boken jag köpte i fysisk bokhandel var åt min mamma, Torka aldrig tårar utan handskar: Kärleken. Den kostade nästan tvåhundratrettio kronor, vilket ger nästan sextio kronor i prisskillnad när man kollar efter den online. Jag förstår varför, internetbokhandlarna har inte samma kostnader för lokaler, personal mm. Men den egentliga frågan handlar väl om vad är vi i dagens samhälle egentligen är beredda att betala för en bok? Jag har dessutom ganska svårt att hitta böcker jag vill läsa hos fysiska bokhandlar, ett exempel är när jag själv skulle plocka ihop tre julklappspocket till mig själv på Bokia i Halmstad.. Jag är ganska strikt med vad jag läser, jag undviker läsa böcker som är översatta från engelska till svenska, jag är trött på deckare och de flesta självbiografier handlar idag om människor jag aldrig hört talas om. Besöket hos Bokia slutade med två Murakami böcker och Lena Einhorns roman om Siri von Essen - och då hade jag ägnat en bra stund åt att hitta och välja ut dessa. Utbudet av ungdomslitteratur är skrämmande hos många av de bokhandlar jag varit inne i, jag vill knappt kalla det utbud & det samma gäller titlar på engelska (dessa brukar dessutom vara dyra pga import). Samtidigt vet jag när jag går in i bokhandlar att jag antagligen inte kommer hitta det jag letar efter och att om jag hittar det kommer kostnaden vara högre än jag väntat mig. 
 
Tittar vi däremot på internet, exempelvis på Adlibris, en sida jag i de flesta fall beställer mina böcker ifrån så vågar jag påstå att jag alltid har hittat det jag letat efter. Jag läser en del smal litteratur, dessutom mycket på engelska och ganska sällan den "aktuella" litteraturen. Jag förstår att fysiska bokhandlar måste ha kioskvältarna och de böcker som de vet att folk köper & läser. Jag vet att de fysiska bokhandlarna är viktiga för sin användargrupp, men jag har tyvärr också svårt att se en framtid för dem när utbudet är bättre och billigare online för många. Jag tror samtidigt det är viktigt att lyfta diskussioner om hur samhället ska se ut i med just den här typen av frågor - hur mycket plats ska internet få ta? 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback