; veckans tematrio


Veckans tematrio från Lyrans Noblesser lyder: berätta om tre böcker som visade sig inte överensstämma med dina förväntningar.
 
1. Extremely loud & incredibly close av Jonathan Safran Foer: alltså.. jag förväntade mig stjärnfall. Magi. Förälskelse. Allt som alla andra verkar ha tyckt. Istället blev det ganska mycket platt fall, boken är söt - men inte direkt mer än så för min del. Tyvärr. 
 
2. Girlfriend in a Coma av Douglas Coupland. Jag var fjorton och jäkligt skeptisk, "mitt stora jag" (kompis) pratar litteratur och hon säger att du måste läsa den! Den är sjuuuukt bra! Mitt skeptiska fjortonåriga jag plockar med en viss motvilja upp boken några veckor senare; förberedd på att förfäras - men istället får jag en helt fantastisk läsupplevelse. Såhär i efterhand kan jag se att det var lite den boken som hjälpte mig att halka tillbaka till YA-litteratur lite senare. Fortfarande en bok jag plockar upp då & då. 
 
3. Mankell om Mankell av Kirsten Jacobsen. Jag hade en väldigt klar bild över hur jag trodde att Henning Mankell var som författare och person, grundad på hans böcker, intervjuer men framför allt föredrag & seminarium han hållit i under åren. Därför var jag nästan lite rädd för att läsa intervjuboken med honom, för att jag trodde att det skulle splittra min bild av honom; såg skärvorna ligga på marken för mitt inre. Men snarare så blev det att boken förstärkte min bild utav honom när jag väl kom för mig att börja läsa den (blev ganska många omlån på biblioteket). Boken var verkligen inte vad jag trodde att den skulle vara, på ett positivt sätt. 


Kommentarer
[Anna]

Det här var för mig 3 böcker jag inte ens hört talas om! :)

Svar: Så kan det bli ibland - någon som du tyckte verkade intressant då? :)
reiyu.blogg.se

2013-02-12 @ 10:29:19
URL: http://bokraden.blogspot.com
Lena

Din första och tredje bok har jag funderat på att läsa.

Svar: Mankell om Mankell tyckte jag var en fantastisk bok att läsa, speciellt efter att ha läst en hel del av honom och sprungit på honom på bokmässor mm. Gav en inblick i hans världssyn som är ganska härlig och speciell.
reiyu.blogg.se

2013-02-12 @ 12:40:48
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Lottens Bokblogg

Mankell om Mankell har jag helt missat!
Girlfriend in a coma har jag i alla fall hört talas om;-)

Svar: Verkar som att många har gjort det tyvärr, översättningen gavs ut på Leopard förlag och jag har inte sett någon direkt PR för boken. Synd tycker jag för det var väldigt intressant läsning.
reiyu.blogg.se

2013-02-12 @ 20:55:17
URL: http://lottensbokblogg.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback