; unfinished books


Johanna Lindbäck skrev ett bra inlägg på bokhora häromdagen just om att många bokbloggar bara skriver om böcker de gillar och inte nämner de sämre titlarna och en fråga som var uppe för några veckor sedan och cirkulerade var hur ärliga bokbloggarna är i sina kommentarer/recensioner kring böcker. Det här året har jag bloggat om alla böcker jag läst ut utom en (The Lion, the Witch and the Wardrobe, med anledning av att jag tänkt läsa alla och samla de under ett inlägg). Men de böcker jag faktiskt inte läst ut? De böcker som jag gett upp? För några år sedan skulle jag aldrig, aldrig ge upp en bok. Hade jag bestämt mig för att läsa den så gjorde jag det oavsett om den var, enligt mig, dålig och tråkig. Idag har jag en oändlig lista med böcker jag vill läsa och jag vill helt enkelt inte ägna tid åt att läsa böcker jag inte tycker om. 
 
I januari började jag läsa två böcker som jag till slut lade ner:
Tithe av Holly Black & Camera Obscura av Johanna Holmström
 
Tithe är första boken i en serie om älvor och som jag tänkte att jag skulle gilla, men efter handlingen hade sparkats igång så kände jag bara att "det här har jag läst så många gånger förr". Just då orkade jag inte upprepningar, jag ville ha något nytt. Det är mycket möjligt att serien utvecklas till något jag hade tyckt om, men just då i den situationen så lämnade jag boken efter ca femtio sidor. Det är ingen serie jag tänker plocka upp igen inom en snar framtid. 
 
Camera Obscura är en novellsamling. Efter att ha läst två noveller så kände jag att språket och handlingarna inte direkt var något jag fastnade för och valde att lämna tillbaka boken istället för att låna om den. Jag har läst så otroligt många noveller på bland annat sajter som Sockerdricka, vilket gör att jag har en ganska klar bild över hur jag vill att noveller ska vara och för det mesta blir det tyvärr besvikelser. 
 
Jag tror att många av böcker som jag inte uppskattar läses vid fel tillfällen eller av fel anledningar. Män som hatar kvinnor läste jag inte förrän i september förra året och gillade den verkligen, men jag tror att om jag hade läst den mitt i hypen för att jag kände mig tvungen att göra det så hade jag haft en helt annan uppfattning om boken. Var bok har sin tid och situation - läsning är inget man ska tvinga fram. Just nu försöker jag läsa de böcker jag vill framför de som känns som "måste-böcker" (vissa klassiker etc.) för att det är inte roligt att tvinga sig igenom en bok. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback