; lässätt


 
har gått & funderat på det här inlägget ganska länge nu, eller innehållet snarare. Diskussioner går oftast om vad man läser, men idag tänker jag skriva om hur man läser. Hur? Jag är den typen av läsare som väldigt ofta läser en bok i en sittning, på en dag (med diverse pauser). Min mamma och syster är mer tålmodiga och det kan ta veckor för dem att läsa ut samma bok som jag läst ut på några fåtal timmar. På sistone har jag dock kommit på mig själv att i diskussioner kring böcker säga att "den har jag läst!" men jag kan inte erinra mig om handlingen. Jag kan minnas den i stora drag, visst, men inte så mycket som jag hade velat.
 
Så jag funderade på vad det beror på: är det för att jag ofta läser böcker i ett svep? Att jag på så sätt måste processa en hel bok åt gången istället för några kapitel? Även om jag tycker att jag läser boken utan att hasta igenom den så tycker jag ändå att det är svårt att kommentera den efteråt, hade det varit annorlunda om jag låtit den vila, läsa några kapitel per dag? Jag är otålig på det sättet och de flesta böcker jag läser är sådana som fångar mig, som jag inte vill lägga ifrån mig. Oftast så går jag tillbaka dagen efter eller senare och läser vid mina markeringar (post-its) för att processa och tänka efter - och kan få en ganska annorlunda uppfattning än den jag hade först om boken. Helhetsmässigt kanske den var fantastisk men när jag väl går in och läser delar, dekonstruerar helheten, så kanske jag ser helt andra saker som jag missade första gången och som ändrar min uppfattning. 
 
Går jag tillbaka till i läshistorik så är det ganska många böcker som är drabbade av detta "fenomen", speciellt böcker som jag inte äger och inte kan gå och kika i när lusten faller på.. Men frågan är om det skulle hjälpa att läsa lite åt gången för mig, tycker ofta jag tappar flowet - har jag väl kommit in i en bok vill jag fortsätta läsa till sidorna tar slut för att annars är jag rädd för att jag inte kommer hitta samma känsla igen - eller är det det som är meningen? Nu läser jag iofs mycket ungdomslitteratur (YA) och jag tror det har med saken att göra, att många YA är lite tunnare och lättare (gäller absolut inte alla). Sen finns det ju undantag: Pride and prejudice läste jag över tre dagar, Siri läste jag också på två eller tre dagar, så jag sträckläser inte alltid. Så dessa faktorer kan spela in: # mitt kassa minne # läshastigheten # genren # innehållet, "hur tung" boken är # sidantal. 
 
Stör mig ändå på det, vill komma ihåg mer än bara titeln på böcker jag har läst.. Någon annan som också har detta "problemet"? Hur läser ni?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback