; jonathan livingston seagull


 
 
En uppväxtbok, ni vet, en sådan som fanns någonstans där man växte upp. Då på svenska: "Måsen" låg i stugan hos mormor och morfar, de hade en stuga på tomten där vi brukade sova när vi var på besök. I en låda låg lite böcker, serietidningar (Fantomen, för pappas skull) och korsord. Hade för längesen glömt bort vilka böckerna var fram till en av kompisarna plockade fram ett ex av Jonathan Livingston Seagull skriven av Richard Bach när vi pratade om vad vi läste för tillfället - och med en gång kände jag igen den, trots att det är säkert minst tio år sedan jag såg den. Så jag kunde inte låta bli när jag några dagar senare skulle lägga en beställning på adlibris utan klickade hem ett ex, på engelska denna gången.
 
För att vara en tunn bok på drygt nittio sidor så är innehållet stort, det är en bok om att våga, om att gå sin egna väg och inte vara "som alla andra" - tankekraft. Jag tror även det är en bok som man kan läsa och tolka väldigt olika från person till person (det finns lika många varianter av en bok som den har läsare, men vissa böcker är mer tolkningsbara).
 
"But overcome space, and all we have left is Here. Overcome time, and all we have left is Now." p57
 
En väldigt filosofisk bok om frihet, möjligheter och konsten att flyga. En bok som rekommenderas till alla.
 
Utgiven: 2006 (1970)
Förlag: Scribner Book Company
Språk: Engelska, (87s)
Övrigt: Med bilder av Russel Munson
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback