Tematrio - yrken


 
Återgår till att svara på tematrios igen, denna veckan vill Lyran att vi ska berätta om tre romaner/böcker/texter som innehåller ett yrke i titeln.

Shakespeares pjäs Köpmannen i Venedig (The Merchant of Venice) en dramakomedie om pengar och kärlek - det är en av de pjäser utav Shakespeare som jag ännu inte har läst.

Regissören är en bok skriven utav Alexander Ahndoril som utspelar sig under början av 60-talet och handlar om Ingmar Bergman och början till den film som skulle bli Nattvardsgästerna. Filmen var ett försök för Ingmar att förklara för sina föräldrar varför han inte kunde följa faderns fotspår och bli präst. Den fick en hel del reaktioner när den kom ut och jag läste den någon gång under 2008 tror jag - minns fragment men inte helheten. Kanske dags för en omläsning?

Generalen i sin labyrint skriven av Gabriel García Márquez (som fick 1982 års nobelpris) handlar om Simon Bolivars sista dagar i livet, delvis fakta, delvis fiction. Romanen utforskar labyrinten kring Bolivars liv och minnen. Simon Bolivar var en sydafrikansk general som föddes i slutet av sjuttonhundra talet och befriade bland annat Peru & Venezuela från det spanska väldet. (Det finns en hel del referenser till Generalen i sin labyrint i John Greens bok Looking for Alaska, redan på s.18 nämner Alaska den som en av sina favoritböcker och den återkommer frekvent under resten av handlingen.)
 


Kommentarer
Ugglanoboken

Köpmannen i Venedig är förstås en riktig klassiker, med den oförglömlige Shylock! Roligt att du nämner Gabriel Garcia Marquez, som är en av mina favoritförfattare, även om Generalen... i mitt tycke kanske inte är hans bästa bok. Har du läst t e x Kärlek i kolerans tid? Tack för fina tips!

Svar: Jag blev lite "mätt" på Shakespeare för ett par år sedan, men ska förhoppningsvis hitta motivationen till att läsa fler av hans verk framöver. Har inte hunnit så långt med min bekantskap med Marquez, har endast läst "Hundra år av ensamhet" hittills, men vill absolut läsa fler av hans böcker :)
reiyu.blogg.se

2013-08-13 @ 16:20:58
URL: http://www.ugglanoboken.blogspot.se
Sara Pepparkaka

Jag har inte läst någon av dina tre, men intressanta val!

2013-08-13 @ 18:48:46
URL: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com
Lena

Har inte läst någon i din trio. Men tack för tipset!

2013-08-13 @ 19:27:13
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Helena, MsHisingen

Har inte läst din trio, däremot Looking for Alaska. Kommer ju inte ihåg att de pratade böcker dock :(

Svar: Alaska har ju sitt "livsbibliotek" som hon förvarar i sitt rum och meningen "How will I ever get out of this labyrinth?" kommer från Simon Bolivar :)
reiyu.blogg.se

2013-08-13 @ 21:11:38
URL: http://mshisingen.blogspot.se
Monika

Förutom Köpmannen i Venedig så har jag inte hört talas om någon i din trio.

2013-08-15 @ 07:26:51
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Skriva läsa leva

Köpmannen... är ju en klockren titel. Har inte läst den själv än men den dagen kommer:)

2013-08-15 @ 20:02:12
URL: http://skrivalasaleva.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback