Jellicoe Road [bok]


Författare: Melina Marchetta
Titel: Jellicoe Road
Utgiven: 2010, org. 2008
Förlag: Harper Teen
Språk: Engelska (419s, paperback)

Vid elva års ålder övergavs Taylor av sin mamma på ett seven eleven hundratals mil hemifrån. Nu är Taylor sjutton år gammal och bor på internatskolan vid Jellicoe Road, hon är ledare för skolans underground community och för ett traditionsenligt krig med Cadets och Townies. Men Taylor kan inte riktigt komma ifrån det förflutna, hur hennes mamma lämnade henne, varför Hannah råkade köra förbi och plocka upp henne vid samma tidpunkt, Hannah som bor i ett ofärdigt hus nära Jellicoe Road. När Hannah försvinner förstår Taylor att hon måste försöka pussla ihop sin historia.


”My father took one hundred and thirty-two minutes to die.
I counted.”

 

Med meningen ovan inleds Jellicoe Road, egentligen hade jag inte tänkt skriva någon beskrivning, för jag tror inte att det ger särskilt mycket för denna boken. Två berättelser som vävs samman, Taylors nutid och en historia som hände för ett par år sedan och som jag tycker ter sig väldigt förvirrande till en början; men Melina väver sedan skickligt samman tråd för tråd tills vi läsare har hela bilden framför oss. Någon bloggare beskrev boken som ett pussel, väldigt passande liknelse då läsaren får pusselbitar som man själv kan lägga eller vänta tills författaren och karaktärerna lägger dem.

 

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag tror att många, precis som jag, tycker att den är förvirrande till en början (jag började läsa & gav upp två gånger), men kommer man bara förbi första fasen är det en fantastisk bok som jag tror många kan uppskatta. Det är en skickligt berättad historia om sökandet efter en identitet, vänskap, kärlek och familjer. När jag väl hade hittat historierna och lärt känna karaktärerna hade jag väldigt svårt att lägga boken ifrån mig & när jag läst sista sidan har jag en till bok att lägga till bland favoriterna. 

 

I nästa bokbeställning ska jag klicka hem lite fler titlar av Melina Marchetta, nyfiken på hennes andra böcker. Ni som ännu inte har läst Jellicoe Road - ge den en chans! 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback