; det går bara inte



 
Författare: Camilla Jönsson
Titel: Det går bara inte
Utgiven: 2013
Förlag: Wahlströms
Språk: Svenska (261s, inbunden)
 
Camilla Jönsson har skrivit en ungdomsbok om kärlek, vänskap och val och jag tror de flesta kan känna igen sig i någon del av innehållet. Vi möter Emelie som går på gymnasiet och råkar bli kär i två killar samtidigt, tror hon i alla fall: det är Sander och Victor. Victor träffar hon nästan varje dag i skolan medan Sander är äldre och de ses på enstaka fester, bägge verkar vara intresserade av Emelie men måste hon verkligen välja? 
 
Lite kluven till handligen, för mig känns det som om det utspelar sig på högstadiet snarare än gymnasiet, men det kan vara mina personliga erfarenheter som spelar in då jag tycker att många av karaktärerna beter sig väldigt... omoget. Sen kanske folk beter sig så på gymnasiet också, men för mig kändes det mer högstadieaktigt. Jag har svårt för Emelies kompis Stina och förstår inte riktigt varför hon är så arg i mer än halva boken, har lite svårt att förstå meningen och motivet med det. 
 
Det är en trevlig, ganska lättläst och lättsmält bok även om jag hade velat ha lite mer, lite annorlunda - just nu sticker den inte riktigt ut bland andra ungdomsböcker utan blir lätt en i mängden med tanke på handligen och innehållet. Slutsats: en småtrevlig debut av en författare som jag hoppas kommer att skriva mera; dock kanske med mer genomtänkta karaktärer och något som sticker ut mer, märks mer. Rekommenderas till högstadiet & uppåt, passar även personer som inte är så starka i läsningen. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback