; a love song for Bobby Long


Tänkte prata lite om film vs bok och  A love song for Bobby Long. Filmen baseras på boken Off Magazine Street av Ronald Everett Capps. Jag föll för filmen första gången jag såg den, helt fantastisk och jag har sett den många gånger sedan dess. Boken fick jag nys om för inte särskilt länge sedan och köpte den för kanske ett år sedan, läste den ett tag efter det. Det märks att boken ligger som grund till boken, men de linjerar inte med varandra och jag anser att filmen är bättre än boken. Kanske är det för att jag läste boken efter jag sett filmen, men det känns ändå som att filmskaparna har tagit det bästa ur boken och sedan spunnit vidare på det och lägga till saker och vrida lite på handlingen. Handlingen är den samma i stort förutom att de i boken bor på ett nedgånget motell medan de i filmen bor i Lorraines hus. Jag hade enklare för att tycka om karaktärerna i filmen då jag ansåg det enklare att förstå deras motiv och få lite djupare förståelse för dem. I boken blev det ganska platt..
 
Har ni inte sett filmen rekommenderar jag den, boken är jag lite skeptisk mot - det är inte enda gången som jag råkat se filmen före jag läst boken (även om jag föredrar boken först) och jag vet inte, men ibland så slutar det oftast med att jag gillar filmen mer i de situationerna. Hur brukar ni göra? Bok först eller sist? 
 
Helst ser jag att filmen linjerar med boken - även om det ibland blir bättre om filmskaparna tar de bästa delarna och sedan komponerar något eget utifrån det. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback