; dannyboy & kärleken [book]


Jag var inte överimponerad av Daniels andra bok "Vi har redan sagt hejdå", som kom ut 2010, men när jag hittade "Dannyboy & kärleken" som e-bok tryckte jag på ladda ner, & ångrade mig inte. "Dannyboy & kärleken" är en en-dags-roman, det vill säga att handlingen utspelar sig på drygt ett dygn.
 
Huvudkaraktären, en man, möter vi första gången när han springer mot tunnelbanan iklädd frack. Det är varmt ute och han springer genom Uppsala & hoppar på pendeln mot Stockholm. Väl framme i Stockholm räddar han rent instinktivt livet på en ung tjej som bedövad av huvudvärkstabletter ("i brist på annat") har bestämt sig för att inte leva längre. Det är en lördag & utan att de riktigt fattar vad som hänt går de från perrongen tillsammans, de hamnar i hennes lägenhet & bestämmer sig för att fortsätta vara anynoma, att inte avslöja sina namn. Det blir ett nattligt äventyr genom Stockholm. 
 
Handligen & tempot är smått fantastiskt som fångar & håller kvar läsaren, jag hade svårt att sluta läsa när jag väl kommit in i boken. Det jag kan sakna är ett djup på slutet, jag vill veta mer, jag lämnas med en del frågetecken - vilket inte behöver vara negativt dock. I e-boksversionen medföljer även länk till spellista på Spotify, vilket jag tyckte var en rolig detalj. Det här med spellistor och filmer till böcker blir allt vanligare. Överlag en fin, romantisk bok om två unga, vilsna människor. 
 
 
Dannyboy & kärleken av Daniel Åberg
 
Utgiven: 200605
Förlag: Sockerförlaget
Språk: Svenska (234s)
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback