Låt oss prata lite böcker...


jag har varit ganska värdelöst kass på att blogga böcker på sistone, har läst en del men inte riktigt hittat orden för att skriva om dem.. Under januari så sa jag och en kompis att vi skulle läsa fantasy (dvs varulvar & vampyrer för min del) vilket jag gjorde. Bland de böcker jag inte bloggat om ingick Vampire Academy. Då serien är sex böcker lång och  berättar om vampyrer vi inte direkt har mött tidigare så tänker jag inte ens försöka förklara handlingen (ni vet hur svårt jag har för korta & enkla saker...). Den har massa av de typsika sakerna som stark vänskap, nästintill omöjlig kärlek, den där kontrasten mellan den snälla oskuldfulla vännen & den kaxiga och äventyrliga huvudpersonen. Jag läste första boken på svenska, men då språket var för tråkigt och lätt gick jag över till engelska, vilket var ett bra byte (ingen direkt komplicerad engelska heller, men det är ju ungdomsböcker). Sträckläste de flesta av böckerna, intrigerna är bra och tempot är hyfsat högt genom serien. Valde att köpa näst sista och sista delen då de är relativt nyutkomna och jag var för otålig för bibliotekets kösystem. Jag gillade serien, Richelle har bra sätt för att knyta samman trådar och hålla spänningen uppe under seriens gång vilket gör att böckerna är ganska jämna.

Sedan så har vi Vad är det för fel på dig? av Alicia Thompson som jag tyckte om. I boken får vi träffa Leigh Nolan som läser sitt första år på college med psykologi som huvudämne, vilket gör att hon gärna ställer diagnoser på alla i sin närhet. Leigh har alltid varit den som löser hennes vänners problem men är hopplös när det kommer till hennes egna som tex varför hennes pojkvän sen ett år tillbaka inte ber henne sova över, eller varför hans rumskompis avskyr henne.. Det är en komisk, snabb bok som var mer än jag förväntade mig. Sträckläste den under en kväll och sedan läste jag om några passager som jag tyckte speciellt mycket om. En bra ungdomsbok helt enkelt!

Del två kommer senare under dagen ;)

Trackback