Book comments!


Sonya Sones "Vad mina vänner inte vet" inledde mitt bokår 2011. Ungdomsbok skriven på prosa (dock lyckades jag i nittio procent av texten inte hitta någon vidare rytm..) & handlar om vänner & kärlek. & att det ibland inte blir en bra mix, speciellt inte om killen som den populära tjejen Sophie råkar falla för är skolans tönt Murphy. Väldigt lättläst, lite söt & väldigt stiltypisk. Lite nytänk.

Del II, "Vad min flickvän inte vet" lästes ut dagen efter, denna gången leds vi in i handlingen av Robin Murphy. Hans förhållande med Sophie är inte det enklaste som high school har sett. Deras gemensamma intresse som för de närmre är målandet & Robin är jäkligt bra för att vara så ung. Hans lärare i bild visar upp hans bilder för en lärare på Harvard & det slutar med att Robin får vara med på en kvällskurs två dagar i veckan som åhörare. Problemet? Nakna modeller. Dessutom är alla andra på kursen äldre än honom, men de vet själva inte om det - så Robin hittar sin egna fristad där han är accepterad & osv osv osv. Det finns en konflikt & en glimt av lösning. Söta böcker.

& här kommer lite vampyrer (eller komiska "bit-lit" som vissa kallar det):

"Bree Tanners andra liv" av Stephenie Meyer handlar om Bree, som vi möter i tredje Twilight-boken. För att vara Meyer är det en liten, tunn bok som tar oss med till vad som egentligen hände innan Bree hamnade i gläntan & i kriget. Inte någon wow-roman, men den har samma stuk som Twilight (ingen förvånad där inte..) Kände att den kunde ha varit lite mer, lite mer händelser, beskrivande. Den är & känns tunn - kanske meningen?

& jag har läst två delar i serien Vampire Academy skriven av Richelle Mead, första delen "Törst" läste jag på svenska, men då språket var enkelt bytte jag till engelska inför andra delen "Frostbite", totalt finns det sex delar. Lite annorlunda perspektiv på vampyrer, tänkte skriva en lång kommentar efter jag läst hela serien.

Trackback