Fight Club av Chuck Palahniuk


Fight Club, boken som filmen med samma namn baseras på. En klubb som bildas när berättarjaget möter Tyler, en klubb där män för puckla på varandra tills den ena är medvetslös eller pressar fram ett "stopp". Tylers planer är dock större än så - han planerar att störta hela det civiliserade samhället.

Det börjar bra, när vi hoppar in i berättelsen så står Tyler och berättarjaget på ett tak, en pistol och dödshot finns i scenen, sedan hoppar vi tillbaka; berättarjaget är en kronisk sömnlös man som under kvällarna går till olika stödgrupper, hjärnparasiter, prostatacancer. Även om han själv inte är sjuk så mår han sällan så bra & uppskattar livet så mycket efteråt. I början är berättandet strukturerat - men blir mer kaosartat ju längre in i storyn man kommer. Och även om jag gillar kaos så tycker jag det blir för ostrukturerat, för mycket helt enkelt. Tonen är enkel med ändå lite nästintill aggressivt.

Storyn är sjukt bra, tempot var lite för mycket för mig att hänga med på slutet, tror jag missade lite händeler. Jag tror jag vill se filmen. Annars en bok jag rekommenderar :)

Trackback