Update about books.


Det går mindre bra med mitt läsande av Tusen och en natt, den boken är lite som en mörk chokladkaka - den gör sig bäst i små bitar åt gången. Läser väldigt mycket ungdomsböcker under tiden, varje biblioteksbesök slutar med ca sju nya böcker. Detta är vad jag läst på sistone:

Tricks av Björn Sortland
"Vad gör man om man är en 16-årig kille som har en utbytesstudent som ser ut som Liv Tyler i Sagan om ringen boendes i källaren? Ingenting. I alla fall inte förrän det bara är några veckor kvar innan hon ska åka hem. Klasskompisen Ruth tipsar om att amerikanska tjejer vill bli utbjudna på middag. Med hjälp av Ruth utarbetas en plan. Det visar sig att goda råd i kärlek kan leda till de mest oväntade saker."

En tunn ungdomsbok - den har lite tendenser till att bli som Vad är det som är så skört... som jag skrev om i förra veckan - man kommer inte nära personerna, känner inte att man får någon relation till dem. Jag tycker även här att slutet känns oarbetat, även om det är lite 'öppet' så kunde det hintats lite mer. Känns lite barnslig eftersom killen ska vara 16 - men i många situationer känns han yngre och språket känns inte anpassat till den åldern.

Alla har ett hungrigt hjärta av Björn Sortland
"- Det var ett misstag. Sorry. Problemet är inte bara Katrine, säger jag.
- Nej, säger han. Det är väl det som är problemet. Men det är väl ingen idé att snacka mer om det. Eftersom du säger att det var ett misstag, menar jag.
- Nej ... säger jag, och är förvirrad. Är han smartare än jag, har han fattat hela grejen? Eller vad är det?
- Jag tycker om att köra, säger Erik. Då slipper jag tänka. Kan jag köra dig någonstans? Eller ska vi bara åka en liten sväng?
- Jag vill egentligen till Oslo, säger jag utan att låta orden passera hjärnan.
Hade det inte varit för att jag är så jävla rädd för det jag snart måste berätta för honom så hade jag frågat honom om ... nej."

Efter att ha läst två andra böcker av Björn så var jag skeptiskt. En författare med priser bakom sig, som lovordats av många andra... först här lyckas jag hitta hans storhet. Alla har ett hungrigt hjärta är en bok där man faktiskt kommer nära huvudpersonen, det är samtidigt en roman som jag tror att en del kan relatera till och känna igen sig i. Språket är lite svävande härligt - man kommer tillräckligt nära för gissningar, men håller ändå en viss distans till karaktärerna. Härlig bok!

Den tatuerade fjärilen av Philip Pullman
"Chris träffar för första gången flickan, som han skulle komma att döda, en varm natt i juni. Jenny, som flickan heter, fyller hans liv med mening igen. Detsamma gör han med hennes. Men saker och ting går inte riktigt som de gör i berättelser med lyckliga slut."

Jag tyckte det var lite Per Nilsson-stuk över boken, kan inte riktigt förklara men berättandet, någonting med det. Jag nästintill älskade han serie Den mörka materian även om Guldkompassen (första delen) lätt var bäst. I min mening är Den tatuerade fjärilen lite lätt oskriven. Jag känner mig krävande, men hade gärna sett mer av hans tidigare stil. Boken har alla förutsättningar för att bli bra, men storyn djupnar inte tillräckligt mycket för min smak. Vet inte hur mycket det är översättarens fel - vissa meningar känns lite klumpiga.

Trackback