Bläcktriologin av Cornelia Funke


Handlingen beskrev jag i det långa inlägget under detta ;) lite som jag skrev i början av förra inlägget; Bläck-serien är absolut ingen barnsligt enkel serie att läsa, mycket namn, platser och annat att hålla reda på. Uppdelningen är bra - kapitlena är hyfsat korta vilket jag gillar och varje kapitel inleds med ett citat från en annan barn - eller ungdomsbok. Totalt finns det hundrafyrtiotre citat i böckerna, även om många böcker nämns flera gånger, bland citaten hittar vi bland annat många Lindgrenböcker och C.S Lewis, men även citat från 'vuxenlitteratur' förekommer, bland annat Tidsresenärens Hustru. Citaten hör ihop med lite vad som händer i kapitlet och blir en "extra krydda". Jag tyckte det var en väldigt mysig serie, gillade bläckvärlden väldigt mycket, kan säga att jag knappt var kontaktbar under läsningen. Kan verkligen rekommendera serien till ungdomar, tror dock att åldern som finns som rek hos bokhandeln (12-15 år) är lite för tunn, hade hellre satt högre ålder då det trots allt är tjocka böcker med en ibland komplicerad handling - även om det är lättvända böcker.

Supersöta böcker helt enkelt :)

Trackback