Jag är allt du drömt, av Ali Smith




Detta är andra boken jag läst av Smith, första boken (Flicka möter pojke) hittar du kommenterad här.


Hon är runt trettio och barfota. Hennes bil har gått sönder. Det är vad hon säger när hon står i trädgården till det hus familjen Smart har hyrt över sommaren. Hon säger en hel del. Att hon heter Amber till exempel. Om det är sant eller inte? Stannar gör hon i alla fall. Flera veckor till och med.

När Amber kliver in hos familjen Smart tror Michael att hon har någonting med hans frus för­fattarskap att göra medan hans fru å andra sidan tror att det är en av makens studenter ? som har en tendens att även vara hans älskarinnor. Magnus, 17 år med allt vad det innebär, dras ohjälpligt till Amber och dottern Astrid tycker att hon är helt fantastisk.


Ali Smith har ett fantastiskt språk, en väldigt modern och smått experimental stil - jag pratar om styckade meningar, stilbyte och användandet av tecken (=, & osv). Boken skiljer sig ganska mycket språkmässigt från Flicka möter pojke. Men jag tycker denna är bättre, man kommer karaktärerna nära även om det ibland tenderar till att bli onödigt faktarabbel i karaktärernas tankar, speciellt Magnus. Det är svårt att sätta fingret på vad som gör Jag är allt du drömt till en så bra bok, och svårare att förklara Smiths sätt att skriva.

Jag är allt du drömt är en poetisk skildring av en familj i spillror, om fyra individer som helt klar undrar om de har något mer gemensamt än att de är en familj. Lite tragisk, lite komisk, ibland väldigt varm och härlig bok. Jag älskade språket, lite lek med orden på vissa ställen - härligt. Får se om det finns fler böcker, skulle gärna vilja läsa på engelska för att se vad som ev. går miste i översättningen..

Ali Smith är grym, kan rekommendera att läsa hennes böcker, helt klart! En av mina favoritförfattare helt enkelt :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback