Fem korta kommentarer om senast läst


Ginnys rike av Philip Pullman
Ung tjej, Ginny, söker efter sina rötter och kommer fram till att hennes pappa utelämnat stora delar av hennes barndom. Väldigt vanligt tema, någonstans söker väl alla efter relationer och en egen identitet med hjälp av ens förflutna. Pullman har inte övertygat mig sedan serien om Lyra & guldkompassen... Ginnys rike är en bok som inte stannar kvar i tankarna särskilt länge.

Ibland bara man måste av David Levithan
Titeln förklarar sig bättre i sin engelska version; boy meets boy. Levithan (som skrev bedårande Nick and Norah... tillsammans med Rachel Cohn) skriver lika bra ensam. Trots att jag 'bara skulle läsa några kapitel' så fastnade jag helt och läste pärm till pärm. En bok som styrker att kärlek alltid är kärlek - oavsett vilken form eller kön den har. I boken möter vi Paul och Noah som går på samma skola, en skola som inte liknar något jag någonsin hört talas om. Det är en väldigt bra och mysig bok. Rekommenderas gånger tusen!

Ingen rädsla av Niklas Krog
Del I i serien om Turk och Ayla. Niklas Krog har skrivit en hisnande basket- och relationshistoria. I första delen möter vi Mattias, eller Turk som han kallas, en 'vanlig' svensk kille som spelar basket i Allvik. Vi möter även orädda, kaxiga Ayla som spelar i ett annat lag. De är totalt olika - och kanske är det vad som spelar roll när de börjar blänga på varandra efter matcher... Krog lyckas att fånga basketens intensitet, tempo på blad - att allt kan hända under 1,6 sekunder. Det är på många sätt adrenalinfylld läsning när man följer spelet. Alldaglig, jag älskar språket och attityden. Får mig att längta sjukt mycket efter basketen!

Turk & Ayla av Niklas Krog
Del II. Kärleksfronten trappas upp, basketmatcherna är lika adrenalinfyllda och tempospännande som tidigare. Härligare böcker, hade dock velat ha lite mer tempo i andra delar än basketen. Ser fram emot nästa del!

I skuggan av den randiga tigern av Sonya Harnett
Sonya Harnetts bok om den australienska ödemarken är ingenting som direkt övertygar mig. En ensam kille, Satchel, får syn på en konstig hund när han är ute och hugger ved. Han berättar för en vän som intresserar sig och konstaterar att han antagligen sett en tasmansk varg, en art som borde vara utdöd sedan flera hundra år sedan. Resten av historien går ut på att försöka få syn på det udda djuret igen. Jag lägger denna boken under kategorin 'böcker som man måste ta sig igenom för att hitta de bra' - ingen litterär utmaning som jag blev lovad. Tyckte den var ganska intetsägande på många sätt och många lösa stumpar som ingen direkt band ihop. Bra slut dock.

Trackback