Ett litet mysterium & lite lycka


Jag är snart klar med en av mina kursuppgifter. Jag är så jävla glad.

Allt jobbande med biografier; historierna bakom med mera har fått mig att tänka på mitt hopplösa författarporträtt-projekt. Än idag svär jag över det. Vad tänkte jag med? Hej, jag skriver ett författarporträtt på en man som: 1. försöker gömma sitt författarskap (han byter förlag, skriver under taget namn, skriver ihop med andra) 2. inte finns på nätet. 3. knappt går att tolka ur böckerna. 4. har levt ett så kringflackande liv med så många jobb att man får krupp av att försöka sammanfatta hans karriär i ett stycke.

Städer/land: Norge, Berlin, Oslo, Afrikas kust, Sverige, Utsira, Hiddense, Göteborg,
Jobb: varvsarbetare, sjöman, nattportier, dramatiker, filmare, dokumentärfilmare, författare, ställningsbyggare, radioproducent. (Har skrivit radiopjäser, scenpjäser, TV-serie, dokumentärer mm)

Jag skrev ett författarporträtt i litterär gestaltning. I början skrev jag allt, allt allt; det blev tolv sidor. Inga författarporträtt är så långa. Kortade ner till fyra sidor, berättar omständigheterna, den omöjliga mannen bakom orden, får G i betyg. Lämnar in samma porträtt, samma version och allt, till journalistiken, får MVG. Men jag jobbar fortfarande med det, eftersom jag vill att det ska göra författaren rättvisa, och mitt porträtt saknar mycket. Skulle behöva en intervju, skulle behöva trovärdig fakta, som jag vet stämmer. Så mycket man skulle kunna tolka från böckerna om man kom ett par steg närmare; om allt inte var så avlägset.

GP publicerade 1996 (ja, en halv evighet sedan) ett reportage skrivet av Bergström om filmskolan i Lodz, dit vi även kommer i hans bok "Skuggan av R" - var detta reportage ett resultat av research? Varför valde GP att publicerad det? Ett reportage om en tuff filmskola i Lodz, vars enda svenska anknytning är en svensk, intervjuad elev. Allmänhetens intresse? Skulle inte tro det... Allt är gåtor, dead end streets & förvirrande.

Vad jag ialla fall vill få fram är; läs Johan Bergströms böcker, de är fantastiska ur vissa synpunkter, men lägg inte för stor vikt av människan bakom orden, för det är ännu ett litet mysterium. Suck.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback