Mannen som skapade Narnia - Michael Coren


Boken handlar, som det framgår av titeln om C.S Lewis, författaren bakom bland annat Narnia-böckerna. Det är en enkel biografi som mest skrapar på ytan och inte går så långt in i författarens tankar och idéer utan stannar vid hans liv. Men det var intressant läsning och jag som inte läst mer än Narnia blev intresserad av vissa utav hans andra böcker, även om de mest verkar handla om religion? Lånade faktiskt en bok av honom idag på biblioteket; Anteckningar under dagar av sorg, som han skrev när hans hustru Joy hade gått bort. Men biografin är faktiskt bra läsning och språket är bra och citat, bilder och fakta varvas med kartor över Narnia och religion. Lättläst, översiktlig och enkel.

Fick reda på en hel del om Jack - som Lewis föredrog att kallas, och funderar på att släpa hem någon mer biografi av honom som går lite mer på djupet - eller ännu bättre; en litteraturanalys av Narnia. Får leta; ni som känner mig vet ju att när jag bestämt mig för att hitta en bok så hittar jag den oavsett om den 'finns' eller inte ;) Men som sagt om Mannen som skapade Narnia; den förtjänas att läsas!

Kan även säga att jag beställt julklappar idag! Till syster yster, mamma, moster Mia & mig själv ;) Boken ovan hamnade i kundvagnen på cdon tillsammans med The boy in the striped pyjamas av John Boyne, som jag velat ha länge. Lånade även Ali Smith Jag är allt du drömt på bibblan; eftersom jag gillade hennes bok Flicka möter pojke ganska mycket. Tror jag har de mesta av julklapparna klara nu.. Får fixa lite här hemma med det också. Liten suck. Började på uppsatsen idag, faktiskt.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback