En julsång på prosa


Sitter här och lyssnar på Lars från Idol. Skönt att någon äntligen visar ett uns talang i den tävlingen. Han är totalt helt jävla underbar.. (Och kan låta som Dylan, kan det bli bättre?)



I skolan går vi just nu igenom realism/naturalism, och då nämns författare som Charles Dickens, Anton Tjechov, systrarna Brontë, Émile Zola, Dostojevskij, Vicotor Hugo mfl. Och jag totalt älskar detta. Att bara begrava sig i deras ord, att diskutera deras liv och hur samhället såg ut på deras tid. Jag har inget vidare intresse av svenska författare, de har sällan skrivit något innovativt (generaliserande, men min åsikt - det finns under bland svensk litteratur också så misströsta icke). Klassen ska gemensamt läsa Thérèse Raquin, skriven av Émile Zola. Jag bestämde mig även för att läsa Dickens "En julsång på prosa" (översättning; allt ifrån en julsaga till en spöksaga el. liknande) för att läraren tyckte den var så bra. Jag saknar kunskaper om just engelska författare under realismen. "Svindlande höjder" av Emily Brontë har bott i min bokhylla under flera år men aldrig blivit läst.. Fy skam. Man kan inte läsa allt, hur gärna man hade velat... Men i alla fall, jag gick till biblioteket för att låna "En julsång /.../" som inte alls stod där den skulle, men det var rätt fascinerande att få en inblick i hur det känns att inte hitta böcker. Jag är så orienterad.. haha.

Jag har läst några sidor, och jag hoppas det är en bra översättning (ja, jag vet.. FY). Jag har kul åt Dickens liknelser, och trots att det räknas som en barnbok hittar jag allusioner/syftningar till Hamlet, fast man kan läsa den på olika sätt (enligt min lärare). På första sidan när Dickens klargör vem som är död skriver han "Gamle Marley var död som en dörrspik." En dörrspik? Jag trodde först inte mina ögon. EN DÖRRSPIK?! Hade aldrig fallit mig in att man kunde vara död som en dörrpsik. Vilken härlig liknelse! Jag hoppas att boken är full av liknande överraskningar och detta härliga språk även efter fjärde sidan..

Jag har undrat lite hur jag har kunnat missa författare som Dickens och liknande, kanske för att jag var för snabb med att börja läsa för stora böcker? Det är aldrig försent att börja läsa barnböcker :) Lägger alla stora, renässans- och viktorianska författare åt sidan för tillfället.. Behöver lite barnsliga böcker. Har tröttnat på storslagna monologer och briljerande, adjektivfulla beskrivningar av miljöer som bara verkar finnas i mina drömmar och böcker..

Lisa läser igen, med glädje :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback