Angående Twilight, angående recensioner

Först böckerna. Och nu filmen. När ska vuxna sluta försöka lägga sig i ungdomslitteratur? När ska vuxna inse att de kanske inte alltid vet vad ungdomar vill läsa? Sen när behöver man en examen i litt.vet för att få säga sin åsikt?  Och varför i helvete låter man inte för- och emot-personer debattera sina åsikter? Nu är det bra eller dåligt, baserat på en persons omdöme. Var är logiken?

Jag är trött. Trött på alla som tror sig veta vad de snackar om som kastar skit på ungdomsböcker. "Jag hittar moralism, sexism och våldsam adjektivsjuka" skriver Lena Kjersén-Edman, litteraturpedagog i DN. Vi är olika, vi gillar olika saker. Twilight läste jag på en kväll, jag var totalt uppslukad av handlingen och av karaktärerna. Jag fick så klara bilder i huvudet och såg det mesta spelas framför mig. På biblioteket hade jag sett böckerna, läst baksidan och lagt de åt sidan, det var först när en klasskompis tyckte att jag skulle läsa dem som jag önskade mig böckerna i julklapp (Twilight och New Moon). Jag började och fastnade. Jag håller faktiskt med till viss del, språket är inte det bästa, handlingen är inte så varierad, men karaktärerna! De gör så mycket, man fastnar för de. Jag håller fullkomligt med Loveina Khans, litteraturvetare och boktoka som skrev " Jag trodde all läsning var bra läsning. Jag trodde särskilt att läsning av böcker som uppslukar en så totalt, som Stephenie Meyers böcker uppslukade mig och många andra, var bra läsning. För har man blivit uppslukad en gång, så vill man bli det igen, och söker vidare efter nästa bok att få drunkna i", i DN som svar till Lena Edman. I dagens samhälle, där läsningen minskar drastiskt bland unga borde väl all läsning vara bra läsning? Unga bloggare, unga boktokor har blivit rasande över hur Twilight har blivit klassad som skräp i pressen, borde de inte också få höras? Varför hörs inte båda sidor, varför får vi inte riktigt tänka eller tycka själva? Är det inte dags att reformera recensionssättet? Borde inte topp- och försäljningslistor tala för sig själva?

Loveina Khans artikel: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=825544

Lena Kjersén-Edmans artikel: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=823324